کد خبر: ۵۸۷۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۱ - ۰۱ تير ۱۳۹۹
خبرگزاری ایسنا:  سردار اسکندر مومنی در نشست خبری که به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، اظهار کرد: سال ۹۸ سال بسیار موفقی برای جمهوری اسلامی ایران بود و سال متفاوتی بود. ما چند رویکرد اساسی در سال گذشته اتخاذ کردیم. رویکرد اصلی‌مان در چهار حوزه مقابله، درمان، پیشگیری و توانمندسازی بوده است و اگر این چهار حوزه با هم پیش نروند و اقدامات هماهنگ و متوازن و همگون نباشد به نتیجه نمی‌رسیم.

وی افزود: در چهار دهه گذشته اقدامات بسیار خوبی در حوزه مقابله صورت گرفت و اگر این اتفاق نمی افتاد می‌توانست شرایط بسیار بدتر از وضع فعلی باشد، اما در حوزه پیشگیری کمی غفلت شد و در حوزه درمان نیازمند بازنگری اساسی در شیوه‌ها هستیم.

گرانی ۵۰ درصدی قیمت موادمخدر

مومنی با بیان اینکه افرادی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و تحت درمان قرار می‌گیرند درصد بالایی از آنها دوباره به اعتیاد برمی‌گردند، گفت: حوزه توانمندسازی بسیار مهم است و زمانی که معتاد در مراکز درمانی، درمان شد و سپس خارج شد باید جامعه او را بپذیرد، مهارتی کسب کند و در جامعه مشغول کار شود در غیراین صورت دوباره به نقطه اول بازمی‌گردیم. خوشبختانه در حوزه توانمندسازی و بازگشت به جامعه ظرفیت‌های خوبی در کشور وجود دارد. مردم، سمن‌ها و گروه‌های مرجع اعلام آمادگی بسیار خوبی کردند و ما در این بخش ظرفیت‌های بالایی داریم که باید آنها را بسیج کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: در حوزه سازمانهای مردم نهاد و خیرین ظرفیت در کشور بالاست و اعلام آمادگی نیز بالاست و خوشبختانه تعداد سمنها افزایش یافته است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه حدود ۳۰۰۰ سمن در حال فعالیت است و باز هم اعلام آمادگی توسط خیرین وجود دارد اشاره کرد: امیدواریم با فراهم سازی بسترهای لازم بتوانیم در ۴ حوزه به موفقیت برسیم، زیرا تمرکز بر یک حوزه ما را به نتیجه نمی رساند. هر ۴ حوزه با هم پیش بروند و کاستیهای گذشته نیز جبران شود که به ویژه در حوزه پیشگیری نقش همه نهادهای فرهنگ ساز به ویزه رسانه های جمعی نقش موثری است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه مقابله چند رویکرد را در سال گذشته اعلام کردیم افزود: رویکردهای اساسی مان شامل تمرکز بر مبادی ورودی مرزها، تمرکز بر اقدامات اطلاعاتی به جای اقدامات انتظامی و تمرکز بر باندهای بزرگ است که به جای اینکه اولویت را بر باندهای کوچک بگذاریم بر سر شبکه‌های اصلی و باندهای بزرگ بگذاریم که این ۳ رویکرد در اولویتهای ستاد قرار گرفت و همه دستگاه‌های عضو ستاد براساس این ۳ رویکرد فعالیت خود را ادامه دادند. نتیجه این کار دستاوردهای بسیار بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران بود.

مومنی با بیان اینکه موفقیت بزرگی در سال ۹۸ کسب شد، تاکید کرد: بالاترین میزان کشفیات مواد مخدر در تاریخ جمهوری اسلامی ایران مربوط به سال ۹۸ است. در دنیا نیز رتبه اول کشفیات تریاک، هرویین و مورفین مربوط به ایران است. مجموعه کشفیات جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۸ نیز به بیش از ۹۵۰ تن رسید که نسبت به سال ۹۷ ،۲۱ درصد افزایش داشته است که اگر با کشورهای دیگر مقایسه کنیم اصلا قابل مقایسه نیست.

به گفته دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تعداد شهدای ما ۵۶ درصد نسبت به سال ۹۷ کاهش یافته، تعداد جانبازان هم ۶۰ درصد کمتر شده است. همچنین کشفیات سلاح، خودرو و توقیف خودرو نسبت به سال قبل افزایش یافته و تلفات و کشته اشرار نیز بیشتر شده است. همچنین مصادره اموال بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است. شناسایی اموال قاچاقچیان نیز بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

بنابر اظهارات وی، قیمت مواد مخدر در فروردین ۹۸ در مقایسه با فروردین سال ۹۹ بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"