کد خبر: ۵۸۴۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
به گزارش خبرخودرو، رئیس هیات مدیره انجمن رانندگان کامیون‌های یخچالدار استان تهران از وضعیت نا به سامان کامیون داران و عدم رسیدگی به مشکلات آنان توسط سازمان های مربوطه خبر داد.


به گزارش خبرخودرو، رئیس هیات مدیره انجمن رانندگان کامیون‌های یخچالدار استان تهران از وضعیت نا به سامان کامیون داران و عدم رسیدگی به مشکلات آنان توسط سازمان های مربوطه خبر داد.

عبدالله خانعلی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو بیان کرد: مشکلات کامیون داران کماکان مانند گذشته ادامه دارد و تنها کمکی که به آنان شده، اعطای لاستیک سهمیه ای بی کیفیت بوده است.

وی ادامه داد: همواره زحمات رانندگان نادیده گرفته شده و نسبت به فعالیت شبانه روزی که دارند حقوق ناچیزی دریافت می کنند و بارها شاهد مقاومت مسئولین مربوطه در برابر افزایش کرایه بار رانندگان کامیون بوده ایم چرا که استدلال هایی مبنی بر اینکه افزایش دستمزد رانندگان بر تورم تأثیرگذار خواهد بود، شده در صورتی که بنده با معادلات ریاضی ثابت خواهم کرد که این دو بر یکدیگر تأثیر نخواهد گذاشت.

رئیس هیات مدیره انجمن رانندگان کامیون‌های یخچالدار استان تهران افزود: اتحادیه رانندگان کامیون از جمله مطالباتی که از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای دارد، این است که معیار مشخصی برای حق و حقوق رانندگان کامیون در نظر گرفته شود. تصمیماتی مبنی بر اینکه دریافت دستمزد رانندگان بر اساس تن کیلومتر گرفته شده بود اما این امر بعد از گذشت دو سال هنوز اجرایی نشده است.

خانعلی گفت: درخواست دیگر رانندگان، نظارت دقیق سازمان راهداری بر عملکرد شرکت های حمل و نقل است. چرا که بر اساس قانون در صورت عدم پرداخت کرایه توسط صاحب کالا و گیرنده بار، شرکت حمل و نقل مسئولیت پرداخت کرایه را به عهده دارد اما شرکت های حمل و نقل مسئولیتی در قبال رانندگان ندارند و سازمان راهداری تنها اقدام به جریمه ناچیز شرکت های حمل و نقل بر اساس کمیسیون ماده 12 کرده است که این مقدار ناچیز بازدارنده نخواهد بود و این امر موجب شده تا شرکت های حمل و نقل درصد دریافتی نامشخص و عملکرد غیر شفاف داشته باشند.

وی اظهار داشت: در ایران اجرای معیار تن کیلومتر برای دستمزد کارگران عملی نخواهد شد چرا که زیرساخت های آن در کشور وجود ندارد و خودمالکی در ایران حاکم است. منظور از زیرساخت لازم این است که شرکت های حمل و نقل مالک کامیون باشند نه راننده. زیرا راننده به دلیل مشغله هایی که دارد قادر به پیگیری مطالبات صنفی خود نیست اما شرکت های حمل و نقل از توانایی مالی و نفوذ بیشتری نسبت به راننده برای دریافت مطالبات این صنف برخوردار هستند.

رئیس هیات مدیره انجمن رانندگان کامیون‌های یخچالدار استان تهران خاطر نشان کرد: اعتصابات گذشته رانندگان به دلیل اینکه سندیکا و کانون مشخصی نداشته اند، فاقد برنامه بوده و پیامد مثبتی به همراه نداشته است. در رأس کانون و انجمن های رانندگان کامیون افرادی هستند که نه مالک کامیون هستند و نه راننده. بنابراین مشکلات راننده توسط این مسئولان درک نخواهد شد. لازم به ذکر است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته از راننده به عنوان مشاور در امور حمل و نقل استفاده می کنند اما در ایران نه تنها این طور نیست بلکه حق و حقوق راننده به شکل صحیح پرداخت نمی شود.

خانعلی در ادامه با اشاره به وضعیت بیمه رانندگان گفت: بیمه رانندگان نیز در وضعیت نامطلوبی قراردارد. رانندگانی که تا سال 96 پرونده بیمه تشکیل داده اند از نرخ 27 درصد حق بیمه، 5/13 درصد را خود میپردازند و 5/13درصد دیگر را دولت پرداخت می کند اما رانندگانی که از سال 96 به بعد پرونده بیمه تشکیل داده اند خود موظف به پرداخت حق بیمه به صورت کامل هستند. همچنین شرکت بیمه مورد نظر که برای بیمه تکمیلی رانندگان در نظر گرفته شده شرکت معتبری نیست و به رانندگان گفته شده که به صورت اجباری تحت نظر این بیمه باشند و از بیمه نامه آن ها کسر می شود. در صورتی که این بیمه موارد درمانی بسیاری را شامل نمی شود و بیمه تکمیلی در صورتی برای رانندگان ارزش خواهد داشت که مواردی که بیمه تأمین اجتماعی پوشش نمی دهد بیمه تکمیلی مازاد آن را پرداخت کند.

وی درباره وضعیت کامیون های یخچال دار نیز تصریح کرد: کامیون های یخچال دار هیچ گونه پایانه و سالن اعلام باری در کشور و نرخ مشخصی برای دریافت کرایه مانند تن کیلومتر ندارند. همچنین اتحادیه رانندگان کامیون های یخچال دار از وزارت نفت درخواست داشته که به دلیل اینکه کامیون های یخچال دار دارای موتور جداگانه برای حمل محمولات خود هستند نیاز به سوخت گازوئیل و دو سهمیه سوخت دارند اما همچنان این نوع کامیون ها دارای یک سهمیه سوخت هستند و درخواست ما از وزارت نفت برای داشتن 200 لیتر سوخت اضطراری که رانندگان در جاده با مشکل مواجهه نشوند، بی پاسخ مانده است. ضمن اینکه 6 هزار کامیون یخچال دار در کشور وجود دارد اما به دلیل اینکه سازمان راهداری آمار مشخصی از کامیون های یخچال دار در کشور ندارد قادر به رسیدگی مشکلات آنان نیست.

رئیس هیات مدیره انجمن رانندگان کامیون‌های یخچالدار استان تهران در پایان با انتقاد از عملکرد سازمان راهداری و شرکت های حمل و نقل گفت: در حال حاضر وضعیت رانندگان به گونه ای وخیم است که هیچ گونه مطالبه ای اعم از بیمه، یارانه، لاستیک و ... ندارند جز اینکه معیار مشخصی برای دریافت کرایه خود داشته باشند و اینکه سازمان راهداری اجازه دهد به جای شرکت های حمل و نقل، خود راننده بارنامه را صادر کند. زیرا صدور بارنامه توسط خود راننده به عنوان اظهارنامه ای از سوی راننده تلقی می شود که میزان مشخصی بار را در ازای دریافت مقدار مشخصی کرایه حمل می کند. همچنین در موارد بسیاری مشاهده شده که شرکت های حمل و نقل میزان کمتری از کرایه ای که از صاحب کالا را دریافت می کند را در اختیار راننده قرار می دهند و این امر خلاف قانون است و بایستی سازمان راهداری نظارتی دقیق بر عملکرد شرکت های حمل و نقل داشته باشد.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"