کد خبر: ۵۸۴۳۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۹ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
به گزارش خبرخودرو، نشست خبری مشترک انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران و انجمن خودروسازان ایران با حضور اعضا هیأت مدیره آن به منظور بررسی آخرین وضعیت قیمت خودرو و بررسی مشکلات صنعت قطعه سازی خودرو در روز دوشنبه 22 اردیبهشت ماه برگزار شد.
اساسی ترین مانع پیشرفت صنعت خودرو بحث قیمت گذاری است


به گزارش خبرخودرو، نشست خبری مشترک انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران و انجمن خودروسازان ایران با حضور اعضا هیأت مدیره آن به منظور بررسی آخرین وضعیت قیمت خودرو و بررسی مشکلات صنعت قطعه سازی خودرو در روز دوشنبه 22 اردیبهشت ماه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو، احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در این نشست با اشاره به مشکلات عدیده در صنعت خودرو یک مشکل را به عنوان اساسی ترین موانع پیشرفت صنعت خودرو برشمرد و گفت: مشکل اساسی صنعت خودرو عدم تصمیم گیری به موقع مسئولین در زمینه قیمت گذاری خودرو است زیرا از بهمن ماه 97 قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو اعمال شده و حدود 16 ماه است که تغییری در افزایش قیمت خودرو را نداشته ایم. خودروسازان با قیمت های دستوری و فرمولی که شورای رقابت برای تعیین قیمت خودرو وضع کرده، بالغ بر 40 هزار میلیارد تومان ضرر کردند و هزاران میلیارد تومان به قطعه سازان بدهی دارند.

وی با انتقاد از وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار افزود: از اسفند ماه سال گذشته مقرر شد که اصلاح قیمت ها صورت بگیرد و شرکت های خودروسازی کلیه اسناد و مدارک خود را به سازمان حمایت دادند و بررسی های لازم انجام شد اما متأسفانه در سال جدید قیمت گذاری مرتباً از کمیته خودرو به ستاد تنظیم بازار و سرانجام به شورای رقابت محول شد و تا کنون هیچ افزایش قیمتی به خودروسازان اعلام نشده بنابراین با وجود چنین شرایطی که خودروساز ضرر زیادی را متحمل شده صحبت از کیفیت خودرو بی معنا است.

نعمت بخش با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه خودرو تشریح کرد: در یک سال گذشته مواد پلیمری 69 درصد، لاستیک91 درصد، مس 113 درصد، چدن و فولاد 96 درصد، ورقه 85 درصد افزایش قیمت داشته و دلار از ابتدای سال 98 از حدود 7 هزار تومان به 13 هزار تومان در اواخر 98 و یورو در ابتدا سال 98 از حدود 8 هزار تومان به 15 هزار تومان افزایش داشته است. از آنجا که 75 درصد قیمت خودرو را مواد اولیه تشکیل می دهد و با افزایش 80 درصدی قیمت مواد اولیه قیمت گذاری با فرمول شورای رقابت ممکن نیست چرا که این فرمول ایرادات اساسی دارد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: یکی از ایراداتی که می توان به آن اشاره کرد در نظر گرفتن قیمت پایه بر اساس سال 91 است و 14 درصد قیمت پایه فرمول شورای رقابت مشکل اساسی دارد که قرار است امروز در جلسه ستاد تنظیم بازار در این مورد تصمیم گیری شود و اگر این مشکل حل نشود به ضرر خودروسازان تمام می شود. ایراد دیگر این است که شورای رقابت هر سال در قیمت گذاری خودرو تورم سال قبل را در نظر می گیرد و با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه که روزانه افزایش می یابد برای خودروساز ضرر است که مواد اولیه گران بخرد اما در افزایش قیمت خودرو با محدودیت مواجهه شود. ایراد سوم این است که ارتقای استانداردهای خودرو برای خودروساز هزینه هایی دارد که باید در قیمت خودرو لحاظ شود اما در فرمول قیمت گذاری شورای رقابت این موضوع در نظر گرفته نشده است.

وی در ادامه راهکارهایی را برای اصلاح قیمت گذاری ارائه داد و بیان کرد: در مواقعی که قیمت خودرو دو نرخی باشد زمینه رانت و فساد فراهم می شود و به منظور جلوگیری از فساد در صنعت خودرو لازم است که همانند دهه 70 که صنعت خودرو پیشرفت چشمگیری داشت خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد زیرا زمانی که خودرو از طریق سایت ها به فروش می رسد مقدار زیادی سرمایه سرگردان وارد بازار می شود و این امر به صنعت خودرو لطمه خواهد زد.راهکار دیگر این است که خود خودرو مانند مواد اولیه آن در بورس ارائه شود و با امکاناتی که برای دریافت کد بورسی فراهم شده این راه حل های ارائه شده موجب از بین رفتن قیمت گذاری دو نرخی و رانت و فساد می شود.

نعمت بخش در خصوص ارتقای خودرو به استاندارد یورو5 اظهار داشت: در دولت دهم و قبل از آن سه مصوبه در زمینه ارتقای آلایندگی خودرو ها وجود داشت که بر اساس یکی از بندهای آن 6 ماه قبل از ارتقای آلایندگی خودرو می بایست سوخت مربوطه تأمین و توزیع سراسری شود که در دوره دوم دولت آقای احمدی نژاد این بند توسط سازمان حفاظت از محیط زیست حذف شد. اکنون در حالی خودروسازان مجاب به ارتقای استاندارد یورو 5 شده اند که هنوز سوخت مربوط به یورو 4 در حال حاضر تأمین و توزیع سراسری نشده است. ایران خودرو در حال حاضر 12 هزار خودرو یورو 4 آماده دارد اما مجوز پلاک گذاری آن ها داده نشده و باید در این زمینه زیر ساخت های لازم صورت بگیرد. ضمن اینکه اختلاف یورو 4 و 5 خیلی ناچیز است و همچنین ارتقا از یورو 4 به یورو 5 نیازمند اصلاح کاتالیست است و اختلاف قیمت کاتالیست یورو 4 با یورو 5 حدود 200 یورو است. لذا از مسئولین تقاضا داریم که این مصوبه را اصلاح کنند.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"