کد خبر: ۵۷۱۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۲۰ آذر ۱۳۹۸
به گزارش خبرخودرو، بحث پیرامون خصوصی سازی صنعت خودرو به اوایل دهه ۸۰ برمی گردد. از آن زمان تاکنون هر چند در ظاهر تاکید جدی بر خصوصی سازی وجود داشته اما سیاست گذاری های کلان کشور در این زمینه اجرایی نشده است.


به گزارش خبرخودرو، بحث پیرامون خصوصی سازی صنعت خودرو به اوایل دهه ۸۰ برمی گردد. از آن زمان تاکنون هر چند در ظاهر تاکید جدی بر خصوصی سازی وجود داشته اما سیاست گذاری های کلان کشور در این زمینه اجرایی نشده است.

با وجود تاکید اصل ۴۴ قانون اساسی بر خصوصی سازی، کماکان خودروسازی ها به بخش خصوصی واقعی واگذار نشده اند؛ همین موضوع باعث شده که خصوصی سازی واقعی یکی از مطالبات جدی کارشناسان و اهل فن باشد. بی توجهی به موضوع مهم خصوصی سازی صنعت خودرو به خصوص در سالهای گذشته که خودروسازان با چالش های جدی مالی و توسعه ای مواجه بوده اند موجب شده که کارشناسان بر تصحیح مسیر نادرست گذشته تاکید بیشتری داشته باشند و بارها تاکید کنند که دولت‌ها بنگاهداران خوبی نیستند.

علیرغم عدم اجرای خصوصی سازی واقعی صنعت خودرو، به نظر می رسد در شرایط فعلی دولت بیش از هر زمان دیگری برای واگذاری خودروسازی ها به بخش خصوصی و رساندن سهام خود به صفر درصد اظهار تمایل کرده است؛ سهامی که هم اکنون در هر یک از 2 خودروساز بزرگ کشور کمتر از 18 درصد بوده و البته آنطور که گفته می شود در رهن است و فعلا قابلیت واگذاری ندارد.

با این وجود نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضاء کمیسیون صنایع و معادن مجلس در بندهایی از طرح ساماندهی صنعت خودرو به دنبال خصوصی سازی خودروسازی ها هستند؛ طرحی که البته به گفته یکی از اعضاء این کمیسیون در نهایت به یک شیر بی یال و دم تبدیل شده و کارایی مورد نظر پیشنهاد دهندگان آن را نخواهد داشت.

علیرغم اتفاق نظر در مورد لزوم خصوصی سازی صنعت خودرو، بخشی از تصمیم گیران و نمایندگان مجلس معتقدند که مطابق با قانون، دولت باید تا 20 درصد از سهام شرکت های بزرگ مادر را در اختیار داشته باشد؛ این دسته از مسئولین معتقدند که خودروسازی های بزرگ کشور نیز مشمول این دسته از صنایع هستند، اما حتی این عده نیز بر این باورند که دولت باید به دخالت های مدیریتی خود در صنعت خودرو پایان دهد.

در کش و قوس چگونگی تحقق خصوصی سازی صنعت خودرو، عموم کارشناسان و مدیران خودروساز متفقانه بر این باورند که خصوصی سازی صحیح صنعت خودرو امری ضروری است که باید دیر یا زود و به وقت خود محقق شود تا از نابودی صنعت خودرو جلوگیری به عمل آید و رونق به این صنعت وارد شود.

بحث های فنی متخصصین و مدیران صنعت خودرو نشان می دهد که آنها خصوصی سازی را شاه کلید رونق صنعت خودرو می دانند که از طریق آن می توان همگام با پیشرفت دنیا حرکت رو به جلو داشت. تقریبا هیچیک از کارشناسان و مدیران خودروساز از گفتن این موضوع ابایی ندارند که خصوصی سازی صحیح صنعت خودرو با ایجاد شفافیت موجب کاهش رانت و افزایش بهره وری این صنعت می شود و این همان چیزی است که بی شک خواسته هر شهروند ایرانی است و رضایت عمومی را از صنعت خودرو برآورده خواهد کرد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
خودرو در رسانه ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"